برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

 

شرح وظایف واحد فناوری اطلاعات سلامت :

واحد فناوری اطلاعات سلامت با هدف ارائه خدمات به بیماران، پزشکان، مدیران بیمارستان ها و حفظ مطلوب کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی و حقوق بیماران و رعایت استانداردها با اهداف اختصاصی زیر از مهمترین بخش های بیمارستانی به شمار می آید:
>   ایجاد یک سیستم کارآمد برای نگهداری پرونده کامل بیماران.
>   داشتن آمار عملیات تشخیصی و بالینی و تجزیه و تحلیل و تفسیر آن ها
>   گردآوری اطلاعات علمی ازپرونده ها و گزارش پزشکی آن ها
>   تهیه خلاصه پرونده پزشکی به منظور کمک به مراجع قانونی 
>   ارزشیابی خدمات ارائه شده به بیمار توسط بیمارستان
>   کمک به امر تصمیم گیری مدیریت بیمارستان در توسعه امکانات و تجهیزات بخش ها و ...


شرح وظایف مسئول واحد فناوری اطلاعات سلامت :

>   برنامه ریزی برای برقراری سیستم استاندارد درواحد های تابعه مدارک پزشکی .

>   تقسیم کار بین پرسنل تحت سرپرستی ونظارت برنحوه صحیح عملکرد ایشان.

>   برقراری ارتباط منظم با پزشکان ،روسای بخشها وسوپروایزران.

>   ایجاد انگیزه درپرسنل به منظور بالا بردن کیفیت کارها.

>   کنترل پاسخگویی به مکاتبات اداری و پاراف نامه ها.

>   برنامه ریزی برای ایجاد بایگانی استاندارد جهت پاسخگویی سریع به ارباب رجوع.

>   ارائه گزارشهای منظم ازفعالیت واحد های تابعه مدارک پزشکی به ریاست بیمارستان.

>   تشکیل ماهیانه کمیته مدارک پزشکی وحضور درجلسات و کمیته ها ی بیمارستانی .

>   سعی در بکارگیری واستفاده از تکنولوژیهای جدید دربخش مدارک پزشکی.

>   ارزیابی مستمر عملکرد بخش و پیگیری جهت رفع نقایص واحدهای تابعه.

>   تعیین شرح وظایف وحدود اختیارات منشی بخشها ونظارت بر عملکرد آنها.

>   آموزش پرسنل تحت سرپرستی وانجام نیاز سنجی آموزشی با توجه به دستورالعمل های مربوطه.

>   انجام سایرامور محوله که ازسوی ریاست بیمارستان ابلاغ می شود.


شرح وظایف متصدی پذیرش :

>   کسب دستور و برنامه کار از سرپرست مربوطه.

>   رعایت ضوابط تدوین شده جهت تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از اتلاف وقت مراجعین .

>   تماس با بخشها جهت تخصیص تخت به بیماران بستری و هماهنگی با سوپروایزر بالینی بیمارستان.

>   اطلاع رسانی مرخصی و جابجایی پزشکان به مراجعین ، کارکنان واحد پذیرش و سایر واحد های مربوطه .

>   رعایت کلیه موارد خواسته شده از سوی سازمانهای بیمه گر طرف قرارداد .

>   راهنمایی و ارجاع صحیح بیماران کلینیک جهت تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از سرگردانی مراجعین .

>   کنترل رعایت استانداردهای برگه دستور بستری و هماهنگی با پزشکان و تهیه گزارش به مسئول مربوطه.

>   ارائه گزارش عملکرد ماهیانه به مسئول مدارک پزشکی

>   انجام کلیه امور محوله از سوی سرپرست مربوطه


شرح وظایف مسئول بایگانی :

>   دریافت پرونده کامل از واحد ترخیص.

>   تنظیم اوراق پرونده بر اساس استاندارد و حذف اوراق اضافی از پرونده.

>   الصاق پوشه برای هر پرونده و ثبت شماره پرونده .

>   بایگانی صحیح پرونده در قفسه ها.

>   تلاش جهت رعایت اصول محرمانگی با رعایت اصول واگذاری پرونده بیماران.

>   بازیابی و تحویل پرونده به درخواست کننده گان طبق قوانین و دستورالعمل بیمارستان

>   پیگیری جهت بازگشت پرونده هایی که تحویل بایگانی نشده اند.

>   قبل از ارائه کپی پرونده ، احراز صلاحیت فرد متقاضی و اخذ درخواست کتبی از درخواست کننده کپی پرونده .

>   شمارش اوراق پرونده قبل از ارسال پرونده به خارج از فضای بایگانی مدارک پزشکی و کنترل آن در زمان تحویل.

>   پاسخگویی به کلیه مکاتبات و نامه های مراجع قانونی و ذیصلاح با هماهنگی مسئول مافوق .

>   مشخص نمودن پرونده هایی که زمان امحا آنها فرا رسیده (مطابق دستورالعمل بخشنامه ها).

>   کنترل نهایی پرونده قبل از فایل و رفع نقایص آنها.

>   رعایت بهداشت و تنظیم برنامه غبارروبی از روی پرونده ها با مسئول خدمات.

>   نظارت و کنترل بر ورود و خروج تعداد پرونده ها (پرونده های بلاتکلیف ،کنسلی ،فراری و....)

>   پیگیری و کنترل تعداد پرونده های تشکیل شده با تعداد پرونده های تحویلی از واحد ترخیص.

>   انجام کلیه امور محوله طبق دستور مافوق در حیطه شرح وظایف شغلی.


شرح وظایف واحد آمار:

1- جمع آوری آمارهای کلینیک ، پاراکلینیک و بخش های بستری بصورت ماهیانه و ارائه آن به مدیریت و ریاست بیمارستان.

2- ارسال گزارش از آمار جمع آوری شده به معاونت درمان ، دانشگاه ، معاونت بهداشتی

3- دارا بودن یک سیستم بایگانی صحیح از سوابق آماری به صورت روزانه ، ماهانه و سالانه برحسب موضوعات خاص به نحوی که اطلاعات مورد نیاز در اسرع وقت مورد دسترسی قرارگیرد.

4- رسم جداول ونمودارهای گوناگون آماری با استفاده از اطلاعات بدست آمده.

5- جمع آوری آمار عملکرد کلیه واحدها جهت ارائه وارزیابی ،به مدیریت محترم بیمارستان.

6- تهیه آمار کلینیکی وپاراکلینیکی وبستری ماهانه ،سه ماهه،شش ماهه وسالانه

7- تهیه آمارکلینیکی ، پاراکلینیکی وبستری بصورت مقایسه ای درمقاطع زمانی مورد درخواست

8- تهیه شاخص های آماری ازقبیل درصد اشغال تخت-تخت روز -میانگین اشغال تخت و...به تفکیک بخشهاوکل بیمارستان (ماهانه-سالانه)

9- ارائه گزارشات آماری حاصل از تحلیل نتایج بدست آمده از اطلاعات.

10- جمع آوری و تکمیل فرم ماهیانه آمار شامل عملکرد بخشها وبیماران بستری وسرپایی ارسال آن به واحد آمار ومدارک پزشکی معاونت درمان دانشگاه.

11- تکمیل نرم افزارهای آماری فرابرو آواب به صورت ماهیانه

12- شرکت در دوره های آموزشی شغلی و عمومی به منظور افزایش مهارتهای شغلی

13- انجام سایر امور محوله که درحیطه شرح وظایف واحد مدارک پزشکی می باشدواز سوی مسئول مربوطه ابلاغ می شود.


شرح وظایف مسئول کد گذاری بیماریها :

1- مطالعه دقیق پرونده بیماران ،بخصوص اوراق پذیرش،خلاصه پرونده وشرح حال وعمل جراحی،جهت کددهی اصولی.

2- استفاده از کتب کد ICD جهت کد گذاری بیماریها و کدگذاری اقدامات جراحی و علل خارجی.

3- قید کلیه کدهای لازمه یک پرونده.

4- کدگذار در صورت نیاز به کتابهای کمکی مانند : اختصارات ،دیکشنری ،اصطلاحات و کتب کلیات پزشکی ، بایدکد صحیح را استخراج نماید.

5- کدگذار، کد داده شده ازقسمت الفبایی رابا قسمت شماره ای باید چک نماید.

6- کدگذار موظف است باتوجه به نیاز های آماری ،تحقیقی وپژوهشی ،درارائه آمار همکاری لازم رابنماید.

7- درزمان مطالعه پرونده بالینی ،کدگذار درصورت مشاهده اشکالات کمی وکیفی ازسوی مستند سازان ،باید مورد را کتبا"به مسئول مافوق اطلاع دهد.

8- تسلط کامل به کار با کامپیوتر و برنامه کدگذاری در سیستم HIS

9- پاسخگویی به نامه هایی که از روی تشخیص بیماری (کد بیماری ) باید رسیدگی شود.

10- همکارای با پزشکان و دانشجویان جهت انجام کارهای تحقیقاتی

11- شرکت در دوره های آموزشی شغلی

12- انجام سایر امور محوله که توسط مسئول مافوق و درحیطه شرح وظایف دپارتمان مدارک پزشکی می باشد.

 

تنظیمات قالب