شرح وظایف واحد فناوری اطلاعات سلامت :
واحد فناوری اطلاعات سلامت با هدف ارائه خدمات به بیماران، پزشکان، مدیران بیمارستان ها و حفظ مطلوب کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی و حقوق بیماران و رعایت استانداردها با اهداف اختصاصی زیر از مهمترین بخش های بیمارستانی به شمار می آید:
> ایجاد یک سیستم کارآمد برای نگهداری پرونده کامل بیماران.
> داشتن آمار عملیات تشخیصی و بالینی و تجزیه و تحلیل و تفسیر آن ها
> گردآوری اطلاعات علمی ازپرونده ها و گزارش پزشکی آن ها
> تهیه خلاصه پرونده پزشکی به منظور کمک به مراجع قانونی
> ارزشیابی خدمات ارائه شده به بیمار توسط بیمارستان
> کمک به امر تصمیم گیری مدیریت بیمارستان در توسعه امکانات و تجهیزات بخش ها و ...
شرح وظایف مسئول واحد فناوری اطلاعات سلامت :
> برنامه ریزی برای برقراری سیستم استاندارد درواحد های تابعه مدارک پزشکی .
> تقسیم کار بین پرسنل تحت سرپرستی ونظارت برنحوه صحیح عملکرد ایشان.
> برقراری ارتباط منظم با پزشکان ،روسای بخشها وسوپروایزران.
> ایجاد انگیزه درپرسنل به منظور بالا بردن کیفیت کارها.
> کنترل پاسخگویی به مکاتبات اداری و پاراف نامه ها.
> برنامه ریزی برای ایجاد بایگانی استاندارد جهت پاسخگویی سریع به ارباب رجوع.
> ارائه گزارشهای منظم ازفعالیت واحد های تابعه مدارک پزشکی به ریاست بیمارستان.
> تشکیل ماهیانه کمیته مدارک پزشکی وحضور درجلسات و کمیته ها ی بیمارستانی .
> سعی در بکارگیری واستفاده از تکنولوژیهای جدید دربخش مدارک پزشکی.
> ارزیابی مستمر عملکرد بخش و پیگیری جهت رفع نقایص واحدهای تابعه.
> تعیین شرح وظایف وحدود اختیارات منشی بخشها ونظارت بر عملکرد آنها.
> آموزش پرسنل تحت سرپرستی وانجام نیاز سنجی آموزشی با توجه به دستورالعمل های مربوطه.
> انجام سایرامور محوله که ازسوی ریاست بیمارستان ابلاغ می شود.
شرح وظایف متصدی پذیرش :
> کسب دستور و برنامه کار از سرپرست مربوطه.
> رعایت ضوابط تدوین شده جهت تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از اتلاف وقت مراجعین .
> تماس با بخشها جهت تخصیص تخت به بیماران بستری و هماهنگی با سوپروایزر بالینی بیمارستان.
> اطلاع رسانی مرخصی و جابجایی پزشکان به مراجعین ، کارکنان واحد پذیرش و سایر واحد های مربوطه .
> رعایت کلیه موارد خواسته شده از سوی سازمانهای بیمه گر طرف قرارداد .
> راهنمایی و ارجاع صحیح بیماران کلینیک جهت تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از سرگردانی مراجعین .
> کنترل رعایت استانداردهای برگه دستور بستری و هماهنگی با پزشکان و تهیه گزارش به مسئول مربوطه.
> ارائه گزارش عملکرد ماهیانه به مسئول مدارک پزشکی
> انجام کلیه امور محوله از سوی سرپرست مربوطه
شرح وظایف مسئول بایگانی :
> دریافت پرونده کامل از واحد ترخیص.
> تنظیم اوراق پرونده بر اساس استاندارد و حذف اوراق اضافی از پرونده.
> الصاق پوشه برای هر پرونده و ثبت شماره پرونده .
> بایگانی صحیح پرونده در قفسه ها.
> تلاش جهت رعایت اصول محرمانگی با رعایت اصول واگذاری پرونده بیماران.
> بازیابی و تحویل پرونده به درخواست کننده گان طبق قوانین و دستورالعمل بیمارستان
> پیگیری جهت بازگشت پرونده هایی که تحویل بایگانی نشده اند.
> قبل از ارائه کپی پرونده ، احراز صلاحیت فرد متقاضی و اخذ درخواست کتبی از درخواست کننده کپی پرونده .
> شمارش اوراق پرونده قبل از ارسال پرونده به خارج از فضای بایگانی مدارک پزشکی و کنترل آن در زمان تحویل.
> پاسخگویی به کلیه مکاتبات و نامه های مراجع قانونی و ذیصلاح با هماهنگی مسئول مافوق .
> مشخص نمودن پرونده هایی که زمان امحا آنها فرا رسیده (مطابق دستورالعمل بخشنامه ها).
> کنترل نهایی پرونده قبل از فایل و رفع نقایص آنها.
> رعایت بهداشت و تنظیم برنامه غبارروبی از روی پرونده ها با مسئول خدمات.
> نظارت و کنترل بر ورود و خروج تعداد پرونده ها (پرونده های بلاتکلیف ،کنسلی ،فراری و....)
> پیگیری و کنترل تعداد پرونده های تشکیل شده با تعداد پرونده های تحویلی از واحد ترخیص.
> انجام کلیه امور محوله طبق دستور مافوق در حیطه شرح وظایف شغلی.
شرح وظایف واحد آمار:
1- جمع آوری آمارهای کلینیک ، پاراکلینیک و بخش های بستری بصورت ماهیانه و ارائه آن به مدیریت و ریاست بیمارستان.
2- ارسال گزارش از آمار جمع آوری شده به معاونت درمان ، دانشگاه ، معاونت بهداشتی
3- دارا بودن یک سیستم بایگانی صحیح از سوابق آماری به صورت روزانه ، ماهانه و سالانه برحسب موضوعات خاص به نحوی که اطلاعات مورد نیاز در اسرع وقت مورد دسترسی قرارگیرد.
4- رسم جداول ونمودارهای گوناگون آماری با استفاده از اطلاعات بدست آمده.
5- جمع آوری آمار عملکرد کلیه واحدها جهت ارائه وارزیابی ،به مدیریت محترم بیمارستان.
6- تهیه آمار کلینیکی وپاراکلینیکی وبستری ماهانه ،سه ماهه،شش ماهه وسالانه
7- تهیه آمارکلینیکی ، پاراکلینیکی وبستری بصورت مقایسه ای درمقاطع زمانی مورد درخواست
8- تهیه شاخص های آماری ازقبیل درصد اشغال تخت-تخت روز -میانگین اشغال تخت و...به تفکیک بخشهاوکل بیمارستان (ماهانه-سالانه)
9- ارائه گزارشات آماری حاصل از تحلیل نتایج بدست آمده از اطلاعات.
10- جمع آوری و تکمیل فرم ماهیانه آمار شامل عملکرد بخشها وبیماران بستری وسرپایی ارسال آن به واحد آمار ومدارک پزشکی معاونت درمان دانشگاه.
11- تکمیل نرم افزارهای آماری فرابرو آواب به صورت ماهیانه
12- شرکت در دوره های آموزشی شغلی و عمومی به منظور افزایش مهارتهای شغلی
13- انجام سایر امور محوله که درحیطه شرح وظایف واحد مدارک پزشکی می باشدواز سوی مسئول مربوطه ابلاغ می شود.
شرح وظایف مسئول کد گذاری بیماریها :
1- مطالعه دقیق پرونده بیماران ،بخصوص اوراق پذیرش،خلاصه پرونده وشرح حال وعمل جراحی،جهت کددهی اصولی.
2- استفاده از کتب کد ICD جهت کد گذاری بیماریها و کدگذاری اقدامات جراحی و علل خارجی.
3- قید کلیه کدهای لازمه یک پرونده.
4- کدگذار در صورت نیاز به کتابهای کمکی مانند : اختصارات ،دیکشنری ،اصطلاحات و کتب کلیات پزشکی ، بایدکد صحیح را استخراج نماید.
5- کدگذار، کد داده شده ازقسمت الفبایی رابا قسمت شماره ای باید چک نماید.
6- کدگذار موظف است باتوجه به نیاز های آماری ،تحقیقی وپژوهشی ،درارائه آمار همکاری لازم رابنماید.
7- درزمان مطالعه پرونده بالینی ،کدگذار درصورت مشاهده اشکالات کمی وکیفی ازسوی مستند سازان ،باید مورد را کتبا"به مسئول مافوق اطلاع دهد.
8- تسلط کامل به کار با کامپیوتر و برنامه کدگذاری در سیستم HIS
9- پاسخگویی به نامه هایی که از روی تشخیص بیماری (کد بیماری ) باید رسیدگی شود.
10- همکارای با پزشکان و دانشجویان جهت انجام کارهای تحقیقاتی
11- شرکت در دوره های آموزشی شغلی
12- انجام سایر امور محوله که توسط مسئول مافوق و درحیطه شرح وظایف دپارتمان مدارک پزشکی می باشد.
تغییر رنگ فونت:
رنگ اصلی:
رنگ متن:
تغییر رنگ پس زمینه:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
انتخاب حالت کور رنگی
با انتخاب حالت کوررنگی تصاویر این وبسایت متناسب با حالت کوررنگی شما بهینه می شود